Informace o předmětu najdete na stránkách Josefa Málka. Pro vaše pohodlí jsem
však sylabus (sylabus.pdf
)
a obecné informace o přednášce (info.pdf
)
umístil i zde.
| Jméno: | Vít Průša |
|---|---|
| Email: | prusv@karlin.mff.cuni.cz,
alternativně vit.prusa@matfyz.cz upozorňuji vás, že spam filtr na karlínských servrech je nastaven poměrně agresivně a občas bezdůvodně zahodí i poštu z některých freemailových serverů (Seznam, Gmail, ...) - neodpovím-li vám do tří dnů, vyzkoušejte adresu vit.prusa@matfyz.cz nebo mě začněte shánět jinak |
Nevypisuji pevné konzultační hodiny (nejsem zaměstnancem fakulty a nemám na MFF UK kancelář, kam byste za mnou mohli přijít). Chcete-li se mnou něco probrat, neváhejte a obraťte se na mě buď přímo na cvičeních nebo emailem - dohodneme si termín konzultace, který vám nejvíc vyhovuje. Budu se vám snažit vyjít maximálně vstříc.
Kdykoliv budete mít pocit, že něčemu nerozumíte, ozvěte se. Cvičení jsou určená především k tomu, aby se na nich objasnily případné problémy. Chybami se člověk učí! (Vězte, že občas na cvičeních také něco spletu - v tom případě neváhejte a upozorněte mě!)
Cvičení se koná ve čtvrtek pátou a šestou vyučovací hodinu (10:40 až 12:15) v místnosti M4 (Karlov, budova děkanátu).
K získání zápočtu je potřeba splnit následující podmínky:
, které jsou dostupné na stránkách Josefa Málka)| Připravit na | Komentář | Soubor s příklady |
|---|---|---|
| 11. října | Zjistěte, jak zní negace výroku Žádný učený z nebe nespadl. Vyzkoušejte si příklady na matematickou indukci, přinejměnším první dva byste měli zvládnout bez sebemenších problémů. Jakmile na přednášce uslyšíte definici suprema a infima, dobře si ji zapamatujte a promyslete, na cvičení se vám to bude hodit. | cvic1z2.pdf
|
| 19. října | Domácí
úkol: Dokažte tvrzení 15a) z
první sady příkaldů (soubor cvic1z2.pdf
) a dejte si záležet na tom, aby vaše argumentace
byla na úrovni hodné matematika.
Domácí úkol je třeba odevzdat
písemně na cvičení (19. října).V týdnu od 16. do 22. října budete probírat definici limity. Dobře si ji zapamatujte, ať se na cvičení můžeme ihned začít tímto pojmem zabývat. |
cvic1z3.pdf
|
| 26. října |
Tešte se, až na přednášce uslyšíte (podruhé) definici limity. Chcete-li si počítat, projděte
si příklady na limity z souboru cvic1z3.pdf .
Příklady na limity obsahující goniometrické fukce se nezabývejte, ještě nemáte
dostatečné nástroje nutné k řešení takovýchto příkladů.
|
|
| 2. listopadu |
Procvičujte limity obsahující goniometrické funkce (cvic1z3.pdf )
a zamyslete se nad výpočtem limit s exponenciálou a logaritmem (cvic1z4.pdf ).
|
cvic1z4.pdf ![]() |
| 9. listopadu |
Domácí úkol:
Spočtěte příklady 19, 22, 25 ze souboru cvic1z3.pdf
a příklady 2, 9, 17 ze souboru cvic1z4.pdf . Domácí úkol je nutné
odevzdat písemně na cvičeni (9. listopadu). Nezapomeňte, že na přednášce se v tomto týdnu bude psát zápočtová písemka.
|
|
| 16. listopadu |
Trénujte derivování - věta o derivaci složené funkce, součtu, součinu,
podílu a vztahy pro derivaci základních funkcí vám nesmí činit žádné potíže, měli byste
dosáhnout stavu, kdy nad těmito pravidly nebude vůbec muset přemýšlet.
Hledáte-li nějaké příklady, najdete je v souboru cvic1z6.pdf .Vzorové řešení zápočtové písemky najdete v souboru zapoctovyTestAReseni.pdf ,
písemka samotná je v souboru zapoctovyTestAZadani.pdf
|
cvic1z6.pdf
|
| 23. listopadu |
Tento a možná ještě část příštího týdne se budeme plně věnovat hledání primitivních funkcí. Zaměříme se hlavně na goniometrické substituce a Eulerovy substituce.
Hledáte-li nějaké příklady, najdete je v souboru
cvic1z7a8.pdf . |
cvic1z7a8.pdf . |
| 30. listopadu |
Domácí úkol:
Spočtěte příklady 3 (Primitivní funkce II, druhý odstavec), 4 a 5 (Primitivní funkce II, poslední odstavec
) ze souboru cvic1z7a8.pdf .
Domácí úkol je nutné
odevzdat písemně na cvičeni (30. listopadu).
|
|
| 7. prosince |
Budeme se zabývat vyšetřováním průběhu funkce (cvic1z11.pdf ) a možná se
ještě krátce vrátíme k posloupnostem (cvic1z9.pdf ).
|
cvic1z11.pdf ![]() cvic1z9.pdf
|
| 14. prosince |
Budeme se zabývat vyšetřováním průběhu funkce (cvic1z11.pdf ) a budeme se zaobírat
Taylorovým rozvojem.Řešení domácího úkolu na primitivní funkce najdete v souboru domaciUkolPrimitivniFunkce.pdf .
|
|
| 21. prosince |
Čeká nás Taylorův rozvoj (zejména počítání limit s využitím Taylorova rozvoje) a Riemannův integrál. Nezapomeňte, že na přednášce se v tomto týdnu bude psát zápočtová písemka. |
cvic1z12.pdf
|
| 4. ledna |
Domácí úkol:
Spočtěte tenzor momentu setrvačnosti pro tenkou homogenní tyč o hustotě ρ, která je umístěna
na úsečce [0,1] na ose x. Odvoďte vzorec pro obsah kruhu. Povídání o momentu setrvačnosti najedete v souboru momentSetrvacnosti.pdf Vzorové řešení zápočtové písemky najdete v souboru zapoctovyTestBReseni.pdf ,
písemka samotná je v souboru zapoctovyTestBZadani.pdf
|
|
| 11. ledna | Budeme se věnovat základní větě diferenciálního a integrálního počtu. Na cvičení bude mít možnost zeptat se na cokoliv z zimního semestru - není-li vám tedy něco jasné, neváhejte a ptejte se. Je to poslední příležitost! |
cvic1z14.pdf
|
Jste-li studenty dálkového studia, pak zápočet dostanete, pokud splníte následující podmínky:
, které jsou dostupné na stránkách Josefa Málka).Pravidla jsem do značné míry uzpůsobit vašim potřebám, musíte se ale včas ozvat - čím dříve spolu vaše požadavky probereme, tím lépe. Pokud se z ničeho nic ozvete až na konci semestru, nebudu příliš ochotný s vámi smlouvat.
| Sada příkladů | Komentář |
|---|---|
| První sada příkladů |
Dokažte tvrzení 15a) z
první sady příkladů pro studenty prezenčního studia (soubor cvic1z2.pdf
) a dejte si zležet na tom, aby vaše argumentace
byla na úrovni hodné matematika - to znamená, že chci, abyste se pokusili o maximální formální přesnost. Dále vyřešte příklad 12e) z téhož souboru.
|
| Druhá sada příkladů |
Spočtěte příklady 11, 16, 19, 21, 22, 25 ze souboru cvic1z3.pdf
a příklady 1, 13, 17 ze souboru cvic1z4.pdf .
|
| Třetí sada příkladů |
Spočtěte příklady 2, 4, 10, 13 (Primitivní funkce I), 3 (Primitivní funkce II, druhý odstavec), 4 a 5 (Primitivní funkce II, poslední odstavec
) ze souboru cvic1z7a8.pdf .
|