Bajkalsko-amurská magistrála | ||
Tratě Bajkalsko-amurské magistrály dnes vedou až do Aldanu a stavba pokračuje dále na sever do království věčně zmrzlé půdy Jakutsku. Původní plány sovětských inženýrů byly motivovány snahou zpřístupnit nesmírné prostory severu jižní Sibiře a sovětského dálného východu dalším sovětským inženýrům, kteří by v nesmírných prostorách severu jižní Sibiře a sovětského dálného východu vybudovali zázemí pro další sovětské inženýry, kteří by pro sovětské hospodářství dobývali v nesmírně těžkých podmínkách důležité suroviny. Bezpochyby si všichni zůčastnění sovětští inženýři zasloužili řád práce. ![]() Nádraží v Leně ![]() Elktrická střídavá lokomotiva VL80 stojí v čele vlaku Moskva - Severobajkalsk Historie BAMu je především historií nesmírného hrdinství sovětského člověka. Vše začalo v třicátých letech mnohými stranickými usneseními a rozhodnutími, které byly podloženy nezměrným množstvím ideologické práce mnoha čelných fukcionářů KSSS. Jejich úsilí vyvrcholilo roku 1937, kdy v Irkutsku vznikl BAM-projektstroj. BAM-projektstroj vypracoval v letech 1937-42 projekty úseků Tajšet - Bratsk, Usť-Kut - Nižněangarsk, Tynda - Zeja - Nora a Urgal - Komsomolsk na Amuru - Vanino. ![]() Jediný železniční most přes Lenu ![]() Na nádraží v Uľkanu bohužel pirožky nekoupíte Širokou popularitu získal příběh takzvaného malého BAMu, úseku spujujícího vznikající Tyndu s jižněji procházející Transsibiřskou magistrálou. Trať postavená v letech 1940-41 byla roku 1942 opět rozebrána, aby posloužila při obraně vlasti sovětů. V letech 1942 vznikl druhý úsek BAMu, vedoucí rovněž severo-jižním směrm, Izvjostkovaja - Urgal, do užívání byla tato významná spojnice dána roku 1945. ![]() Stoupání na Severobajkalský hřbet ![]() Nová Čara - romantická BAMovská vesnička Pokládka kolejí na západním úseku BAMu, mezi Tajšetem a Lenou probíhala v letech 1946 - 51, ale na uvedení do provozu si musel celý úsek téměř dvacet let počkat. Práce na stavbě BAMu byly obnoveny až v roce 1967. Ve stavbu celostátní priority BAM změnilo slavné usnesení "O strojitěľstvě Bajkalo-Amurskoj magistrali" přijaté osmého srpna roku 1974. ![]() V Nové Čaře prší třista dní v roce ![]() Na jihojakutské nádraží Chani přijíždí z každé strany jeden vlak za dva dny Kromě samotné spojnice Tajšetu Tyndy a Komsomolsku se mezi léty 1972 a 1979 budovalo i spojení Bamu s Tyndou a jakutským Berkakitem. V souvislosti se stavbou vznikla četná nová města. Téměř třísettisícový Bratsk či poněkud menší, ačkoli ne nevýznamný Severobajkalsk jsou široce známy i za hranicemi Ruska. To, že stavba BAMu byla dokončena už v roce 1989, tedy pouhé půlstoletí po zahájení stavby, svědčí o neobyčejném umu sovětského člověka. Kromě nového úseku Berkakit - Jakutsk, který je ve výstavbě, existují i plány na pokračování tratě až do Magadanu. ![]() Fevraľsk - perla východobamovské nádražní architektury ![]() Fevraľské sídliště Úsek Tajšet - Taksimo je elektrifikován střídavou proudovou soustavou 25 kV. Pro podmínky Bajkalsko-amurské magistrály musely být vyvinuty nové technologie a stroje (tzv. těchnologii vysokogo kačestva), například v nákladní dopravě se používajli čtyřdílné dieselové lokomotivy 4TE10S o gigantickém výkonu 8760 kW. ![]() V Urgalu mají Ahmeda rádi ![]() Komsomolsk na Amuru |
![]() Délka tratí: 3834,2 km Počet mostů nad 100 m: 142 tunelů: 8 stanic: více než 200 |